Bon energetyczny 2024
Bon energetyczny 2024 - wnioski od 1 sierpnia
Bon energetyczny to jednorazowe świadczenie, które ma być wypłacone w II. połowie 2024 roku jako rekompensata najuboższym częściowego odmrożenia cen energii elektrycznej. Zasady przyznawania i wypłaty bonu energetycznego są określone w ustawie z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U z 12 czerwca 2024r. poz. 859)
Wnioski można składać elektronicznie oraz papierowo.
Termin składania wniosków: od 01.08.2024 r. do 30.09.2024 r.
Bon przysługuje gospodarstwu domowemu, którego przeciętne miesięczne dochody obliczone na podstawie dochodów z roku 2023, w oparciu o ustawę o świadczeniach rodzinnych nie przekraczają 2.500,00 zł w gospodarstwie jednoosobowym albo 1.700,00 zł na jedną osobę w gospodarstwie wieloosobowym. W przypadku przekroczenia kryterium dochodowego, wysokość dodatku zostanie obliczona w postaci tzw. „złotówka za złotówkę”, jednak nie mniej niż 20,00 zł.
Ustawa przewiduje zróżnicowanie stawki bonu energetycznego i dokonuje podziału na 4 grupy gospodarstw domowych:
-
dla jednoosobowego gospodarstwa domowego – 300 zł;
-
dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 400 zł;
-
dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 500 zł;
-
dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 600 zł.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496), do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
-
600 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
-
800 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
-
1000 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
-
1200 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Pamiętaj! Ustawa o bonie energetycznym stanowi, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Dokonując weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta bierze pod uwagę w szczególności:
-
informacje wynikające z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6m ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399);
-
informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie:
-
świadczeń rodzinnych oraz dodatków do zasiłku rodzinnego, o których mowa odpowiednio w art. 2 i art. 8 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
-
świadczenia wychowawczego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 421),
-
dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 759 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 123),
-
dodatku mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1335),
-
dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1704, 1785 i 2760);
-
-
dane zgromadzone w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców, o których mowa odpowiednio w art. 6 ust. 1 i art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 oraz z 2023 r. poz. 497, 1394 i 1941).
Druki wniosków dostępne są w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Przewornie mieszczącym się przy ulicy Kolejowej 4A, 57-130 Przeworno, w pokoju nr 10.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Jak złożyć wniosek:
-
osobiście w GOPS w Przewornie;
-
wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej;
-
przy użyciu aplikacji mObywatel (należy wybrać opcję: Złóż wniosek i wybrać odpowiedni wniosek);
-
elektronicznie, wysyłając pismo ogólne na skrzynkę ePUAP Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przewornie
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Dagmara Batorowicz | 25-07-2024 10:51 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Dagmara Batorowicz | 25-07-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | Dagmara Batorowicz | 25-07-2024 11:16 |